måndag 13 februari 2012

Massor av träning

I helgen blev det två ordentliga lydnadspass med hundarna. På lördag började vi med en timme i ridhus mellan 10-11 och sedan åkte vi till idrottsplatsen i Lindholmen och körde lite till.
En timme räcker inte riktigt till när man har två hundar att träna och som båda behöver nöta på de flesta moment ;)
Och på söndag blev det en och en halv timme på IP.
Har äntligen förstått att om man tränar mycket så får man en duktig hund, tränar man lite så får man en mycke mindre duktig hund och som är mer osäker i momenten.
Det roliga är också att det börjar variera mer i utförande när de får jobba mer och jag inte slutar efter första riktiga repetitionen. Roligt och frustrerande, men nu har jag även lärt mig att pausa Mio om det bara blir fel - då är hon alltför högt i stress och kan inte koncentrera sig.

Fria följet är mest frustrerande med Max men där tror jag faktiskt min teori om mycket träning och att sluta när han stressar upp och bara springer före kan göra susen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar