lördag 26 september 2009

Vallning och apportering

I fredags var jag och Max och vallade igen och nu gick det riktigt bra. Max lyssnade ganska bra på mina kommandon och han gjorde inga tok rusningar på fåren utan kunde komma ganska nära utan att varken han eller fåren skenade. Vi övade lite fösning, lite drivning och lite hålla ut avstånd och hämta fåren. Vi jobbade i fållan hela tiden och bara på års lammen, de var inte lika klängiga på mej som tackorna och ganska lugna, tydligen invallade på säkra hundar (inte sådana som Max då).

Idag har jag och Mio varit på Workingtest och jag antar att vi kom sist som vanligt...ville inte ens stanna på prisutdelningen då vi klart nollat 3 av 5 stationer och antagligen inte fått fullt på de två vi klarade. Bra träning var det i alla fall, skotten gjorde Mio klart mer upphetsad än vid apportering utan skott och hon sprang lite som en yr höna i markerna, mycket mer spring i benen än vanligt. På första stationen tror jag att hon förväntade sig att hitta fågel för hon sprang nästan över apporten utan att hitta den, så efter det visade jag henne apporten och körde lite linjetag/apportering för att få upp hennes motivation på apporter. Kunde ju gort det innan vi nollade första stationen med linjetag men jag får väl lära mig att jobba upp hundarna innan start så kommer det nog gå bättre framöver.
Dolda kastare och synlig skytt var inte en bra kombo vid markeringarna, den markering hon såg den hittade hon men övriga två som hon bara hörde var körda då hon inte lyssnar så bra på dirigering (det hade jag ju märkt innan workingtestet så det var ingen överaskning men jag undrar lite hur man ska lära in det...).

1 kommentar:

  1. Ha ha! Nu har jag hittat hit!!
    Vad du tränar/tävlar & står i!
    Ambitiös & duktig! Bara nöta vidare så ska du se att snart så blir det strålande resultat!

    Må så gott!
    Maria

    SvaraRadera