torsdag 7 oktober 2010

Mot nya mål

Det känns hur skönt som helst att vara klar med 1:an och kunna fokusera på 2:an och appell för Max.
Igår kväll tränade jag och Max rutan för första gången på ett halvår eller mer.
Roligt att se honom fokuserad på att försöka förstå vad som ger utdelning (med hans matte är det nästan allt så länge han försöker). Jag började med musmatta som target och på väldigt nära håll och det gick rätt bra förutom att han bara tittade efter targeten. När han sedan apporterade targeten så tyckte jag den tjänat ut sitt syfte och försökte istället få honom att hitta mitten med hjälp av konerna. Max är ju extremt dirigerbar med kroppsrörelser men inte helt lätt att få stopp på på en femöring, han vill gärna ta ett skutt till och vända sig om så han ser mig. Så det blev lite si och så med stopp i mitten av rutan men vi fick ändå till ett ställande några sekunder innan belöningen kom flygande, inte heller den med superpresition så både jag och Max har en del träning att göra ;)

Eftersom vi var på Väsby där agility banan upp hela tiden så blev det Agility för Mio. Vi övade på slalom och jag tycker det går lite bättre även om hon inte riktigt förstått att det är 1 pinne i taget och alltid in på högersida om den första pinnen... Och eftersom A-hindret stog precis brevid så tog vi det på tillbakavägen och övade på "sakta" ner och stanna med alla tassar på och sedan gå av med två. Här slurpades det räkost för glatta livet :)

Efter tränigen varvad med promenrande för upp och ner varvning så var jag helt slut och även hundarna verkade nöjda med aktiviteten.

2 kommentarer:

  1. tjena, varför var ni på Väsby? Vi var ju i vallentuna!

    Tränade rally med kattmat som störning. det gick ganska bra, typ dåligt i början och jättebra mot slutet.

    Hörs/ Helena och Diwa

    SvaraRadera
  2. Onsdagar brukar jag fösöka åka till Väsby och träna på deras öppenträning, just för Agility banans skull :)

    SvaraRadera