tisdag 26 oktober 2010

Raskurs på Hundens Hus

Max och jag har varit på kurs igen! Finns ingen ände på vad matte är beredd att göra för att förstå och få ut det bästa ur sin kelpie :o)

Att vi tog och gick kurs på Hundens Hus igen berodde på att kursledaren var erfaren vallhundsägare och både tävlat och vallat med sina hundar samt jobbar för Hundens Hus. Bättre person att få hjälp av kunde jag inte tänka mig!

Jag blev inte besviken utan känner att jag har fått en bättre helhetsbild av vad en vallhund behöver, vad man ska lägga krut på att lära dem och hur, samt hur man belönar i olika situationer.

Dessutom fick jag en check på vår status i träningen på de olika delarna och vad jag ska lägga mest krut på nu.

Avståndslydnad fick vi med beröm godkännt på och förtjusta tillrop av övriga kursare :) Sånt värmer!
Stadga och passivitet är också rätt bra men framför allt är det närlydnaden som jag måste jobba med. Att "här" betyder håll dig nära mig vad som än händer, inga små utfall tillåtna och inte heller att gå för långt ifrån.

Att jag dessutom igen fick konstaterat att Max är en bra hund med stor mental styrka och därmed kräver att jag lägger mig på samma nivå för att matcha honom, gör ju att jag kanske förstår detta tillslut och slutar gulleplutta honom...och börjar behandlar honom så att vi båda blir nöjda.

Dessutom har vi börjat jobba stenhårt med hälsa fint på alla även matte och att ligg betyder ligg vad som än händer.

MAX forever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar