måndag 27 juli 2009

Prövningen

Så har vi nollat vårt första B-prov. Jag skyller på Mio och hon skyller på mig men ska man vara helt ärlig så var det matte som gjorde det största felet. Nämligen att ta tag i Mio när hon på första markeringen inte väntade på mitt komando att hämta, utan stack själv. Och ska man vara ännu ärligare så var det jag som väntade alldeles för länge med att skicka henne, fågeln var redan i backen... Mattes bortförklaring är att Mio var totalt okontaktbar så fort vi kom in på provområdet och hon fick vittring av alla fåglar som fanns i söket och vittringen efter markerings fåglarna, så hon blev något stressad av att ha en hund som inte gick fot och bara med mycket tjatande om "Här" höll sig någorlunda vid matte.

Mios apportering var det inget fel på alls hon hittade och tog upp allt och kom till mig och lämnade fint i handen så det är BARA stadga och fotgående som vi måste förbättra samt fart i söket då.
Men i natt när jag inte kunde sova så kom bilderna från hur otroligt distraherad Mio var när jag försökte lära henne externbelöning i skål på marken, och det är ju den perfekta störningen att börja med för fotgåendet och sedan får det bli med fallande apporter och fågel så småning om.
Bättre lycka nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar