måndag 13 juli 2009

Stora söket inför B-prov


Idag var jag iväg på lunchen och tränade stora söket med Mio. Jag försöker lära henne att gå längre ifrån mig i sitt sökande så idag la jag alla apporterna ganska långt bort som längst ca 55 m. När hon börjat springa runt och söka insåg jag att det blåste bort från mig så för att hon skulle få vittring på apporterna måste hon förbi dem och att det kanske inte var så idealiskt för att tränna längd, hon fick ju ingen automatisk dragning utåt. Mio var jätte energisk i början men sprang mest runt framför mig, som tur var hittade hon en apport (den närmsta) innan hon tröttnat helt. Sedan gick jag ut lite med henne så att hon i alla fall skulle lyckas trots att det inte blev så långt. Hon fick vila lite när hon hittat alla 6 apporterna och sedan gjorde jag om söket lite så att apporterna skulle vara lättare att hitta men behöll längden. Och hon var lika entusiasktisk andra gången vi gjorde söket men nu fick hon sluta efter 4 apporter. Jag provade även att försöka skicka iväg henne åt ena hållet och det lyckades hon sprang ut åt det hållet och som tur var hittade hon även apporten som låg på den sidan. Lycka!!!

Eftersom jag i ett svagt ögonblick anmält mio till ett B-prov om två veckor så måste jag intensifiera hennes träning då hon egentligen inte är helt redo, särskillt inte på söket.

I lördags tränade jag lite vatten markeringar och att jobba från vattnet och det gick faktiskt över förväntan. De solfjäder övningar jag gjort sedan senaste kurstillfället och att jag tränat dubbelmarkeringar har gjort henne lite styrbarare och hon verkar ha fattat att man inte ska hämta allt man ser samtidigt utan vänta på mattes kommando om vad som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar