måndag 26 april 2010

Målet uppfyllt :)

Ja vi lyckades bärga ett 2:a pris på B-provet i Bro och med det nå mitt mål att visa att min Mio minsann har lite retriever anlag i sig :)

Jag är väldigt nöjd med mig själv som inte gjorde något dumt och med Mio som utförde allt efter bästa förmåga. Det är ju inte hennes fel att hon inte är tillräckligt tränad, eller... Ja våra svaga punkter var sammarbete runt föraren, dvs hon har ett halft öra öppet för mina signaler och resten av sina sinnen fokuserade frammåt. Så var hon lite osäker i söket och det tog lite tid innan hon började söka i varje skick samt att hon inte tog närmsta vägen tillbaka till mig utan den väg där hon kunde komma torrskoddast tillbaka. Man skulle ju kunna tro att ett väldigt vattenrikt prov skulle gynna min badhund men det blev istället lite svårt för henne att anpassa sina erfarenheter av sök på torra land med ett sök halft i vatten och med en vallgrav att passera för att komma till matte och ut på söket.



sökområdet

vattnet





Ja även max var med på B-prov
Kritiken:
Sammarbetsvilja: Bör förbättras vid och kring sin förare. Bra under arbete. (4)
Sökarbete: Söker av området på djup och bredd. Tappar något i effektivitet då tiken är bekväm i sitt arbetssätt och väljer sina vägar. (4/5)
Fart: Pendlar något i fart och intensitet. (4)
Uthållighet: Arbetar sig igenom hela prövningen. Pendlar något i sin koncentration. (4)
Näsa: Användes väl i förhållande till terräng och vind. (5)
Dirigerbarhet: Kan styras och påverkas av sin förare. (5)
Markeringsförmåga: Markerar fallet vilt, bärgar dessa på ett utmärkt sätt. (5)
Skottreaktion: Uppmärksam, spelar bra med i händelserna. (5)
Stadga: Uppträder föredömligt genom hela prövningen. (5/5)
Apporteringslust: Spontana upptag, acceptabla inlevereringar (skulle kunna vara snabbare). (4/5)
Apportgrepp: Mjuk mun, lämpligt grepp, bra avlämningar. (5/5/5)
Simteknik: Simmar vägvinnande. (5)
Vattenarbete: Arbetar villigt och med glädje i vatten. (5/5)
Hundtolerans: Stör ej, låter sig ej störas av annan hund. (5)

1 kommentar:

  1. Jättebra kritik ju!!

    man ser direkt att ni är på väg mot stjärnorna!!! :)

    /helena

    SvaraRadera