torsdag 15 april 2010

Nya krafttag!

I tisdags på allmänlydnadskursen tränade vi hundmöten och vara nära andra hundar och alla hundar var nya för Max men det gick ändå väldigt bra :)
Kursledaren hade också väldigt pedagogiskt valt en väldigt bra bok om hundspråk åt mig att läsa och påpekade efter övningarna att vi kanske inte gör likadant hemma som på kurs?
Först tyckte jag nog att vi gjorde det men med eftertanke har hon så klart rätt!

Som en liten extra störning så tränade Helena och Diwa med klicker borta vid agilityn och när Max insåg det så ville han inte följa med mig alls, utan hade full fokusering bort mot dem istället och satt fast som ett ankare i marken. Då fick jag jobba hårt för kontakt ;-)

Så nu övas det med korv och koncentration på promenaderna och jag ska vara tydligare med att jag har kontroll på läget.
Igårkväll gav jag mig ut i jakt på hundmöten men det enda vi hittade var en massa gående, cyklister och en katt men det räckte gott för att testa tekniken. Oj vad det var svårt att passera katten med koncentration på matte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar