söndag 22 november 2009

Apporteringsträning i regnet

Tur att man har hund så man kommer ut även när det regnar :)
Max fick följa med eftersom husse inte ville vara hundvakt hela dagen och eftersom jag missat två gånger så fick jag som lite bonus låta Max vara med på en av övningarna. Tråkigt för alla andra hundar (5 st) så var Max bäst på just den övningen 2 gånger!! Inte utan att man blir lite stolt över sin apporterande Kelpie.

Första övningen var en närsök ruta som vi skickade hundarna till med linjetag och sedan skulle de helst söka koncentrerat i rutan utan att springa ur den. Första skicket gick ganska bra förutom att Mio var tvungen att kissa mitt i apporterandet... Andra gången när vi stog längre ifrån så gick hon inte över vägen/diket utan massor av uppmuntran och på andra dummyn blev det för stort sök och jag fick försöka dirigera tillbaka henne till rutan.

Andra övningen (där Max fick vara med) var två ekipage samtidigt där ena skulle lägga ut linjetag att skicka på och det andra fick en markering. Trixet var att först lägga ut linjetaget sedan kastades markering och därefter skicka hund1 på linjetag. De flesta hundar blev mer eller mindre störda av markeringen och provade att sticka efter den istället för rakt fram...dvs alla utom Max som alltid gör det matte säger....uhhh kanske inte.
Andra gången blev det perfekt för Mio men då hade vi bytt till en synligare dummy för linjetaget. Första gången hittade hon den inte förrens jag gick med henne jätte långt fram och skickade på närsök mot den.

Övning tre var dirigering med ut komando mot en dummy placerad bakom hunden. För att i nästa försök först kalla in hunden och så stoppa den på inkallningen och sedan skicka för hämtning med ut komandot. Här gjorde Mio först fel och hämtade dummyn istället för att komma. Så försök nr2 blev jag så glad att hon gjorde rätt och kom på inkallning att jag stoppade väldigt sent och direket gav ut komandot, fast jag igentligen skulle ha väntat lite...alla kan tydligen få hjärnsläpp. Jag har i alla fall något att träna på till nästa gång, när det nu ska ske?

Imorse så körde vi även platsliggningsträning på fotbollsplan som gick ganska bra och sedan körde Mio och jag igenom lydnadsprogrammet i ordning med strategisk belöning och det var helt ok även om det absolut inte är 100% säkert. Det känns ändå ok inför tävlingen på lördag, om det nu blir något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar