lördag 17 oktober 2009

Inofficiellt Jaktprov

Idag var jag och Mio iväg på ett inofficiellt jaktprov, det blev lite konstigt eftersom jag trodde det var i morgon så när provledaren ringde var det bara att kasta sig i bilen och åka. Tja min sistaminuten träning som jag tänkt göra idag hade säkert inte gjort mycket för vårt resultat ändå...

Mio blir som förbytt när det skjuts med hagelgevär och det finns massor av fågeldoft åt alla håll och VATTEN i närheten. Inte mycket stadga kvar och jag tjatar och tjatar för att få ha henne vid sidan när vi går mellan uppgifterna. Hon var storslagen i vattenapporteringen, kastade sig i från stenarna så det blev svallvågor och hade markerat fåglarna så hon hittade dem direkt (inte på något jätte avstånd men ändå..).
Det som vi måste träna på är stora söket, här fick vi kritiken att hon söker ostrukturerat och oerfaret och därför blir arbetet ineffektivt men får hon bara vittring på viltet så hittar hon det. Och sanningen är väl att vi inte tränat så mycket på söket och särskilt inte på de avstånd som det ändå handlar om på jaktprovet, så det finns hopp om förbättring om vi bara tränar mer :)

Vi fick ett 3:e pris i alla fall och domaren tyckte att alla hundarna var duktiga och hade potential.
Så det är bara att fortsätta träna och hoppas att jag kan lära Mio det hon behöver kunna och Mio förstår att hon måste följa mig...

1 kommentar:

  1. Hejsan
    Gud vad ni är flitiga :) Grattis ett 3:e pris är ju jätte bra, bara träna vidare. Vi har inte ens kommit igång.

    Anette

    SvaraRadera